Türklerin Felsefe’ye Katkısı.
Unsurlar Teorisi Hk..
Türkler’in kutsadığı su, ateş, ağaç, demir yani dört unsur kutsal anlayışı Persler ’in Zerdüşt inancının da temelini oluşturmuştur. Bu dört unsur, Zerdüştlerce kutsanmıştır. Persler ‘in (M.Ö. 499-449) yıllarında Anadolu ve Atina’yı işgal etmeleri üzerine bu unsurlar anlayışı Ege’de İyonya düşünürlerini etkilemiş, madde üzerine yani dört unsur üzerine düşünce geliştirerek felsefeyi geliştirmişlerdir. Ana maddeye:
Thales, su demiştir.
Aneksimenes (M.Ö. 550-445), hava demiştir.
Heraklid (M.Ö. 540-475), ateş demiştir.
Epedokles (M.Ö. 490-430), ana maddenin dört unsuru olduğunu söyleyerek toprak, su, hava ve ateş demiştir. Çinliler ’in etkisiyle dört unsura bir de merkez ilave eden Türkler göğün orta yerine demir kazık yıldızını yerleştirerek dünyayı bu yıldızın etrafında döndürmüşlerdir. Çeşitli Türk boyları, çadırın direği gibi, dünyanın ortasından tanrı katına yükselen bir kutsal ağaç tasavvur etmişlerdir. Belki, dünyanın merkezi kabul edilen demir kazık ve tanrı katına yükseldiğine inanılan kutsal ağaç motifi ilave edilen bu beşinci unsurun yani merkez algısının etkisiyledir.
Hindistan gezimde gördüm ki, Hindu dininde de beş unsur kutsanıyor. Her unsurun ayrı bir rengi var. Hindu tapınakları beş ayrı renk bayraklarla süslenmiş. Hindu inancında kutsal unsurlar şunlardır:
Hava, ateş, su, toprak, boşluk (rüzgâr).
İnançlarına göre, insan beden sertliğini topraktan, akışkanlığını sudan, sıcaklığını ateşten, hareket etme özelliğini havadan almıştır. Boşluğa, esir deniliyor. İnanca göre esir de kutsaldır.
M.Ö. tahminen 3000’lerde, Tanrı dağlarının güney batısı Ural’ların doğusunda yaşayan atlı çoban kültürü içindeki Türklerde de Tanrı fikri doğmuştu. İlk Tanrı fikrinin oluşmasıyla, devlet de oluşma aşamasına gelmiştir. Daha önceki Türklerin Tanrılarını destanlarından öğreniyoruz. Destanlardan anladığımız kadarıyla çoklu(Politeist) bir Tanrı anlayışı var. Bu anlayış Türklerin avcı-toplayıcı devirlerine ait olsa gerek. Atı evcilleştiren Türkler dağlardan düz ovalara indikleri zaman hayvan sürülerini kontrolleri altına almışlardır. Düz ovalarda büyük otlakları denetleyip, tarla tarımcılığını hayata geçirmişlerdir. Bu ovalara yerleşen Türkler, sulu tarıma geçmişlerdir.
Günümüzden 2500 yıl kadar önce Uygur Türkleri Doğu Türkistan'ın Turfan bölgesinde 'kariz' denen yer altı su kanalları yapmıştır. Bu yer altı su kanalarının toplam uzunluğu 5000 km'yi bulmaktadır. Bu kanalların bir kısmının günümüzde de halen kullanılabilir olması Türklerin bazı boylarının tarım toplumuna geçtiğinin kanıtıdır. Un değirmeni Türklerden batıya geçmiştir.
Türkler M.Ö. 1000’inci yıla kadar muhtemelen kabileler, obalar, boylar, boy birlikleri halinde yaşıyorlardı. Bir otorite etrafında birleşip devlet olmaları, M.Ö. 6. Yüzyılda Saka Türk İmparatorluğu devlet başkanı Alp Er Tunga ile olabilir. Gök Tanrı’nın yönetim erki yöneten Hakan’la birleşince yani Tanrı adına Hakan halkını yönetme yetkisini alınca devlet organizasyonu oluştu. Atlı göçebeler millileşti(budunlaştı). Tanrı algısı devlet kuruculuğunun algısını yansıtır. Türkler, tanrısal inançlarıyla büyük imparatorluklar kurup dünyaya hâkim olmuşlardır.
Saka Türk İmparatorluğu Atatürk’ün tarihçilere incelettirdiği ilk Türk İmparatorluğudur. Bu İmparatorluğa Persler İskit, Yunanlılar Saka demişlerdir. Yurtları Tanrı dağları, Fergana, Kaşkar bölgesidir.
M.Ö. 7. Yüzyılda bu bölgeden batıya göçtüler, at sırtında yay ve oka alışıktılar. Müthiş bir okçuluk eğitimi vardı, oklarını kemikten yaparlardı. Ok yapımında boynuz kullanmışlardır. İskitler savaşçıdırlar, tarımı değil avcılığı geliştirmişleridir. Bu Türk soyu, tarımsal ürünlerle değil etle beslenirdi. Ata ilk gem ve özengi yapanlar İskitlerdir. Perslerle birçok savaşları olmuştur. İran Hükümdarı Keyhüsrev ile Alp Er Tonga arasında birçok savaşlar olmuştur. Alp Er Tonga’yı Keyhüsrev yenmiş, Alp Er Tonga’nın yerine geçen İmparatoriçe Tomris, Pers kralını öldürmüştür.
MUHARREM YELLİCE
TÜRKOLOG
mail_outline :
Diğer Makaleler
- Hindistan Tarihi Üzerine Bir Analiz
- Hindistan (1)
- Akıl Ve Tanrı
- Asya Türk Tarihine Bakış
- Siyasetçi, düşünür, fikir adamı; Sezai Karakoç
- Aryan Ve Türk Tarih Tezi Üzerine
- Aryan Ve Türk Tarih Tezi Üzerine
- TANRI dağları ve Himalaya dağlarında oluşan ortak mitler.
- Nepal Köyleri:
- Nepal ve Yaşayan Çocuk Tanrısı (Kumari)
- Budızm’de ruh ve madde algısı
- Yunus Emre ve Tasavuf
- Afganistan Ve İşgalinin Birinci Perdesi
- İbn-İ Sina’nın Zamanı ve Dünyası. 7.
- İbn-i Sina’nın Zamanı ve Dünyası (6 )
- İbn-i Sina’nın Zamanı ve Dünyası (5)
- İbn-i Sina’nın Zamanı ve Dünyası (4)
- Birinci Bin Yılda Türkistan ve İbn-i Sina (3)
- İbn-İ Sina’nın Zamanı ve Dünyası ( 2)
- İbn-i Sina’nın zamanı ve dünyası (1)
- Polis Devletine doğru mu?
- Erik ağacı ve ben
- Türkistan’da Şiiliğin Çıkışı, Şah İsmail ve Babür.
- Orhan Pamuk ve ben
- Kızılbaş Türkler
- Tevfik Fikret’i Gördüm Rüyamda!.. (1867-1915)
- Bir Günü’nün Anısı
- Çuvaşistan’da İlk Gece
- Nardoğan Bayramı…
- Türklerde Millet ve Ok’un Gelişimi
- Türklerin Felsefe’ye Katkısı.
- İl Dini
- ’Ziya Gökalp ve Türk Töresi’’ üzerine
- Şamanizm (Kam) Dinindeki Tanrıla
- Türk İnsanı ve Deizm:
- Mohaç Meydan Muharebesi (29-08-1526)
- 25 Yıllık Kurum, Adile Teyze
- Rektörlük Seçimi Öncesi Üniversitede Neler Oluyor?
- İranda; Cengiz ve Timur
- İskender Ve Arap İşgalleri..
- Tanrı Korku Unsuru mu, Sevgi Unsuru mu?
- Atatürk’ün Cephede Okuduğu Kitap
- İran Mitolojisinde Ateş
- Dinlerin Kurumlaşması….
- Şehit Adil Okur Anısına!
- Altay ve Tanrı DağlarındaTürk’ün Var Oluşu
- Gizemli Ülke Nepal
- Hüseyin Özbay’la Varlık ve Hiçlik Üzerine Sohbet (1)
- Mevlâna Aldı Götürdü Beni Geçmişe
- Aristo ve Ben
- Maniheizm; Dini Algısının Türkler Ve İranlılar Üzerindeki Etkileri
- Osmanlı Tarihi Aynasından Bugüne; Sosyal Olaylar
- Dekart; Şaşkın Katolik
- Spınoza bir garip yahudi
- Lenin’in Ütobik Dünyası
- Engels- ve Karl Marx’ın..
- Karl Marx’ın Ütobik Dünyası
- Eflatun’nun Ütobik Dünyası
- Çanakkale Ruhuyla Zamanda Gezinti
- Aristo'dan Günümüze Düşünce’nin Evrimi
- Yeni Eflâtunçuluk ve Tasavvuf
- Zaman , Mekan, Madde ve Evren
- Biraz Felsefe (5)
- Kant'ta idealizm Mekan ve zaman
- Yeni Yıl İnançları
- Evrene İki Farklı Bakış
- Kırcami ve Planlama
- Eğitim Anlayışımıza Felsefi Bakış
- Atilla Roma’da
- Sokağıma Asfalt Döküldü
- Sanayi ve İnsan
- Çanakkale Ruhuyla Zamanda Gezinti
- Gönül Dostları Gurubu
- Yeni Müfredatta Post Modernist Anlayış...
- Devlet Terörü ve Hukuk
- Tanrı’nın Peygambere İhtiyacı Var mı?
- Yel Ana - Ayaz Ata - Noel Baba
- Çuvaşlar
- Yel Ana- Ayaz Ata-Noel Baba
- İnsan –Düşünce- Hukuk
- Bir Gezi Gözlem
- Ben Tüm Darbeleri Yaşadım
- Ziya Gökalp'in Fikirleri
- Oruç'un Son Günü
- Ziya Gökalp Türkçülüğün Öncü Düşünürü
- Tevfik Fikret
- Mehmet Akif İttihatçı, İslamcı
- Namık Kemal'i Anlamak
- Nâzım Hikmet (1902-1963) (6)
- Nâzım Hikmet (1902-1963) (5)
- Nâzım Hikmet (1902-1963) (4)
- Nâzım Hikmet (1902-1963) (3)
- NÂZIM HİKMET (1902-1963) (2)
- Nâzım Hikmet (1902-1963) (1)
- İslamda Tebliğ ve Cihat
- Biraz Felsefe -10-
- Avrupa Adaleti
- Biraz Felsefe -9-
- Biraz Felsefe 8
- Biraz Felsefe 7
EN ÇOK OKUNAN
- TRT Antalya Radyosu'ndan 60. Yıl Özel Konseri
- İYİ Parti İl Başkanı Mehmet Başaran: Peşkeş iddiaları araştırılsın
- Vekil Özer'den Bakan Özer'e Antalya Lisesi soruları
- Plaj işletmesi dakikalar içinde küle döndü
- Engelli adamın darp edilerek gözünü kaybetmesi olayına 3 gözaltı
- “Söylemler ile eylemler farklı”
- Kent Konseyi’nden yüzme havuzlarıyla ilgili kritik uyarı
- Gazetecilerin gücü, yasayı erteletti
- Mahalleliden Esen’e ‘HayatPark’ teşekkürü
- Gelin ile damada düğünlerinde cenaze töreni sürprizi
- Bedri Rahmi Eyüboğlu/ ve Çağdaşlarından Mektuplar/ALİ TUR
- Geliyor Gelmekte OlanDR. ALİ YILMAZ
- SADAT Üzerine İddialar ve EleştirilerDR. ALİ YILMAZ
- Macaristan Seçimleri ve Alınacak DerslerDR. ALİ YILMAZ
- Hindistan (1)MUHARREM YELLİCE
- Turizm; mevsimlik bir çiçek midir?iBRAHİM UYSAL
- Çevre Kirliliğine…..TURGAY ALP
- Ülkemizde Yaşanan Terör Olayları…KEMAL KARAKUZEY
- YKS-TYT-AYT Sınav mı?iBRAHİM UYSAL
- Hindistan Tarihi Üzerine Bir AnalizMUHARREM YELLİCE
