EĞİTİMCİ GÖZÜYLE

Nasıl özür dilemeliyiz?

Kibirli olanın “ben ve diğerleri” diyenin, kendini üstün görenin özür dilemesi zorlaşır.

Özür dilemek, içten gelerek isteyerek samimi biçimde olmalıdır. Gönülsüzce öylesine özür dilemenin anlamı yoktur.

 Özür dilemek/özür dilemeyi istemek iletişimin zor anlarından biridir. 

Özür dilemeyi bilmek önemlidir.

1-Özür dilemek bir şeyin tüm sorumluluğunu üzerine almaktır. Bu anlamda özür dileme anında “Sen dili” değil “ben dili ” ile başlayan cümleler kurun.

Sen dili: “İncindiğin için özür dilerim”

Ben dili: “incittiğim için özür dilerim”

“İncindiğin için” sözleri ile “kötü his yaşamış olmanın benimle ilgisi yok” düşüncesini ima eder. 

“          İncittiğim için” sözleri ile “kötü his yaşamanın sorumlusu benim” düşüncesi ima edilir.

2- Özür dileme nedeni olan eyleminizi haklı göstermeye çalışmayın.

Bir taraftan haklı çıkmaya çalışırken diğer taraftan özür dilemeniz özür dilemeyi anlamsızlaştırır.

Kendimizi haklı çıkarmak yerine neden öyle davrandığınızı açıklarsanız incinen kişi sizi affetmeye istekli olacaktır.

3-Cümlelerinizi “ama” kelimesi ile başlatmayın.

“….. davranarak sizi üzdüm ama üzeceğimi hiç düşünemedim”

“Ama” kelimesi kendinden önceki söylenenleri değersizleştirirken bir mazeret olarak algılanır.

“…. yaptım özür dilerim ama sor bakalım neden öyle yaptım”

4- Bağışlanmayı istemeyin!

“Affınızı istiyorum; beni bağışlayın”

Bağışlanmayı istemek özür yerine geçmez. Bağışlayan kişi bağışlamış olmaktan hoşlanmaz.

5- Kendinizi değiştirin!

Aynı hatayı tekrar ederek sürekli özür dilemeyin. 

“Özür diliyorum” demek “aynı hatayı tekrar etmemek için kendimi değiştireceğim” demektir.

6-Özür dilemeyi bilmek iletişim becerileri gerektirir.

            Özür dilemekten çok, nasıl özür dilediğiniz daha önemlidir.

Özür dilerken ses tonumuzun, bakışlarımızın, mimik ve jestlerimizin birbiri ile uyumlu olması gerekecektir.

 Ses tonumuz, sözlerimiz ve beden dilimiz birbiri ile uyumlu ise oluşan güven ve sempati sayesinde karşımızdaki insanın özür dilememizi kabul etmesi olumsuzluğun olumluya dönüşmesi kolaylaşacaktır.

Yayın Tarihi
04.09.2021
Bu makale 1320 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!