Turizmdeki zihniyetler…

Turizm sektörü, kendisinden hem nemalanıp hem sahip çıkılması gerekirken, uzunca bir süredir yapılan büyük yanlışlar nedeniyle, bugün artık büyük bir ihanete uğramış durumdadır. Sektöre destek olması gerekenlerin adeta köstek olduğu ağırlıkta olarak gözlenmektedir. Kapalı kapılar ardında ve kendi sınırları içerisinde, turizm adı altında gizli kapaklı ve neredeyse kafasına göre her gün istediği gibi bir kurallar koyup bunları uygulayan ve uygulatmaya çalışan birer münferit karar mekanizma topluluğu.

Hangi taşı kaldırsanız altından onlar çıkıyor karşınıza.

 

Peki, kim bunlar ve hangi amaca hizmet ediyorlar; işte cevabı…

 

Son çeyrek yüzyıldır genci, yaşlısı, başka sektörde çalışanı, işsizi, emeklisi, yurt dışından çalışmak için gelen yabancısı, eğitimlisi, cahili, adeta herkese can simidi olan turizm sektörü, etrafı her geçen sene genişleyen bir ihanet çemberi ile sarılmış durumdadır.  Bunca yıldır Özel sektör ve kamu’da yapılan uygulamalar bunu net bir şekilde göstermektedir.

Mesele sadece ve sadece Ülkemizde her geçen sene daha fazla turist getirilmesi değildir aslında. Mesele, bu topraklarda belirli süre ikamet eden çeşitli milletlere mensup vatandaşların kafalarında soru işareti yaratmadan hoşça vakit geçirmelerini sağlamak ve iyi anılarla Ülkelerine uğurlamaktır. İzahatı mümkün olmayan uygulamalar yerine, kuralla ve kaidelere uygun, çağdaş ve medeni bir şekil ortaya çıkarmaktır.

İhanet derecesine varan yüzlerce çarpık uygulamaları bu ülkede yaşayan bizlerin dahi yadırgadığı halde yabancı ziyaretçilerin bu durum karşısında neler düşündüğü merak konusudur.

 

İşte size birkaç can alıcı örnek;

 

1-Ören yerine yapılan gezi sırasında tuvalet ihtiyacı doğan insanlara ‘’tuvalet yok’’ veya ‘’var ama şu anda kilitli açamayız’’ diyen zihniyet.

2-Ören yerleri civarında güvenlik nedeniyle çöp kutularının olmaması çöplerin gelişi güzel atılmasına sebebiyet vermekte. Atılan çöplerin rutin olarak toplanmaması nedeniyle, mevcut uygunsuz duruma seyirci kalan zihniyet.

3-Turu düzenleyen acentenin bünyesindeki otobüs ve şoförünün kurallarla uygunsuz olarak hizmet vermesi. Otobüsün teknik bakımının yapılmamış veya çeşitli sebeplerden dolayı ertelenmiş olması, şoförünün yemek, dinlenme ve tüm insani ihtiyaçlarını gidermeden, her gün en az 10-14 saat çalıştırılmasını isteyen zihniyet.  

4-Şehirlerarası yollarda verilen mola yerlerinde servis edilen ücretli yemek çeşitlerinin hazırlık ve teşhir saflarında sağlık ve sıhhî şartları ihtiva etmesinde zafiyet gösteren zihniyet.

5-Otel, tatil köyü ve buna benzer konaklama yerlerinde verilmesi taahhüt edilen hizmeti (ikamet şartları, temizlik, bakım ve yiyecek, içecek, v.b.) standartlara uygun olarak yerine getiremeyen zihniyet.

6-İşletmelere gıda ürünü tedarikini yapan ancak mevcut ürünlerindeki sağlık koşullarına önem vermeyen zihniyet.

7-Daha uygun fiyat ve ödeme koşullarının getirdiği avantajda nedeniyle bu tür ürünleri alan

İşletme sahiplerindeki zihniyet. 

8-Sahil bölgelerinde yetersiz altyapı ve sezon başında yapılan rutin yol bakım ve kazı çalışmalarını nerdeyse sezon sonuna doğru bitirebilen ve tüm bu olumsuzluklara sebebiyet veren zihniyet.

9-Sahil kasabasında veya yerleşim yerlerinde fahiş fiyatlar ile satılan turistik eşyaların yabancılar ile yapılan bin bir türlü pazarlıklarla asgariye çekilerek teklif edilmesine sebebiyet veren zihniyet.

10-Yerleşim yerlerinde hizmet veren restoran ve barlardaki sıhhî şartları dikkate almayan ve tüm bunları denetlemekte yeterli kararlılığı göstermeyen zihniyet.

 

Görüldüğü gibi bu listede yazan olumsuzluklara daha birçok ilaveler yapılabilir. Olay tabii sadece bunlardan ibaret değil. Tüm bu olumsuzluklara sebebiyet veren elbette bizleriz. Yani işin insani boyutlar var. Önemli olan yapılan icraatın doğru veya yanlışlığını anlamaktır.  Hadiseye buradan bakarsak karşımıza acaba hangi olumsuzluklar çıkacak, birde bunlar bir bakalım. 

1-Günlük Tur esnasında yabancı turisti azarlayan, onu yolunacak kaz gibi gören. İşin hakkını vermeyen sadece ve sadece işin angarya kısmını bir an önce bitirip satış ağırlıklı bir iş yaptırıp komisyon alma derdinde olan rehberler.

2-Tur esnasında otobüsü kurallara uygun kullanmayan, kazaya sebebiyet verecek şekilde tehlike yaratan otobüs şoförleri.

3-Otelde konaklayan misafir ile ilgilenmeyen, servis ve bilgi mahiyetinde yardımcı olmayan, şikâyet unsurlarına kulak asmayan, misafiri tersleyen, ilgi ve alakasız personel.

4-Personeli günde en az 10 saat çalıştırıp maaşını zamanında ödemeyen, sebepsiz gerekçeler ile maaşından kesinti yapan, sigortasını yapmayan ve etrafa kendini iş bilen patron diye tanıtan hak yiyenler.

5-Hiçbir gerekçe olmadan personeli sezon başında veya ortasında işten çıkarıp onları mağdur eden işverenler.

6-Alışveriş esansında yabancı turisti söz ile taciz edip bir şekilde dükkân içine çeken,  sattığı ürüne fahiş fiyat isteyen ve müşteriyi sadece kazıklamayı düşünen esnaflar.

7-Bar, disko ve buna benzer eğlence mekânlarında veya yolda yalnız başına yürüyen yabancı bayanları taciz edip menfaat beklentisinde olan fırsat düşkünleri.

8-Ulaşım için taksiyi tercih etmiş yabancıları fazladan dolaştırarak kısa mesafeyi uzun gibi yansıtarak fazladan para alma peşinde olan şoförler.

9-Taklit ürünleri antika (yurt dışına çıkarılması yasal olarak mümkün olmayan biblo, heykel, madeni para) veya aslına uygun/orijinal (tekstil, halı, kilim, deri, mücevher, altın) diye pazarlayarak yabancıları dolandıran şahsiyetler.

 

Evet, yukarıdaki her iki listede yazılanların dışında daha birçok farklı örnek vermek mümkün. Örneklerde yazılı işler ile iştigal olanların çoğunluğunu tenzih ederek olumsuzluklara sebebiyet veren kişilere aslında sözümüz.

 

Ey dostlar; Siz siz olun sektörün sırtında oluşturduğunuz bu kamburdan artık inin. İşinizi doğru ve dürüst bir şekilde yapın. Unutmayın ki yaptığınız iş ne olursa olsun turizm başlığı altında toplanmakta ve turizm adı altında değerlendirilmektedir. Bunun içinde öncelikle insani ilişkilerinizi iyi bir zemine oturtmanız gereklidir. Sevmeden ve emek vermeden yapılan işten hayır gelmez, bunu hepiniz biliyorsunuz. Ancak buna rağmen bildiğiniz ve yaptığınızdan geri kalmıyorsunuz. Turizm sektöründen hem rant sağlayıp hem ihanet etmekten vazgeçin, olumsuz zihniyetinizden kurtulun ve sizden beklenen sorumlulukları en kısa zamanda yerine getirmeye çalışın. Bu başta sektör olmak üzere hem Ülkeye hem de çalışan herkes için en hayırlısı olacaktır.

Yayın Tarihi
01.10.2010
Bu makale 10709 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!