BAKIŞ

Turizmde nelerin değişecek?

Büyük değişim dönemlerinde sosyolojik göstergenin doğrultusunda; yenilikçi düşünmenin, yaşamın güzelliklerinin gerçek zenginliklerini yeniden keşfetmenin önemi yanında kucaklayıcı, paylaşımcı ve koruyucu vizyoner görüşün/inancın birbiri ile sağlıklı bütünlüğü gelecekteki başarının tek sırrı olacağa benziyor.

Arınmış, tazelenmiş, azimli ve her katmana hassas, her paydaşa duyarlı gerçekçi adımlar ile yarınki piyasalara yaklaşanlar geleceğin yeni markalarını oluşturacaklardır.

 

Liderlik performansına sahip yetenekli turizmciler, makul yatırımcılar; akıllı işletme sahipleri, esnek tur operatörleri ve destinasyonda irtibatlı seyahat acentaları: kısacası turist jenere eden tüm gerçek yapılar şimdiden 'Team Future' zihniyetinde bir 'gelecek ekibi masası' kurarak şirketlerinin ve sektörlerinin 'hayatta ve ayakta' kalması için çalışma başlatmak durumundadırlar.

 

Başka alternatif yol yok!

 

Bunun bilinci içerisinde bende 'Koronadan sonra dünya turizminde neler değişebilir?' diye benden bilgi isteyen dostlarımı fazla bekletmeden öngörülerimi ve tahminlerini sıralıyorum:

 

1. Ana trend "kalabalıklardan uzak dur" anlayışı günlük yaşam ve çalışma ortamımızın yeni fiziki şeklini ve çerçevesini tayin edecek.

 

Dünyamızda şimdi ’münferit akım' başlıyor.

 

2. Şirketler survivability anlayışı içerisinde sürdürebilir şekilde 'hayatta ve ayakta kal' çerçevesinde sıkı bir iç temizliğe giderek sadece gerçekten en güçlü oldukları konulara odaklanacaklar.

 

3. Dünyadaki turizm, havayolu, konaklama, kurvaziyer, seyahat acentesi şirketleri arasındaki birleşme ve devralma faaliyetlerinde çarpıcı bir artış yaşanacak.

 

4. Gelişmiş ülke vatandaşlarının turizm için ayırabilecekleri bütçe azalacak.

 

5. Kongre turizmi Mice sektörü dip yapacak. Büyük kongreler daha sipezife olarak ihtisas ve ilgi gruplarına bölünerek; küçültülecek. Teknolojik kongre online sistemleri yaygınlaşacak. Buluşmalar, toplantılar daha küçük ölçek ve katılım ile gerçekleştirilecek: Sonuç bildirileri, keynote konuşmaları şifreli online düzeyde aktarılacak.

 

6. Müdavim müşteri kutsanacak. Loyalti programları gerçek içerik kazanacak, zenginleşerek daha interaktif ve iki taraf içinde daha cazip hale dönüştürülecek.

 

7. Küresel marka çöplüğü büyüyecek.

 

"Bu yıl en az bin otel daha açıyoruz!" gibi kavramlar sorgulanacak.

 

Hep söylerim: Küresellik atar, yerellik ise kılcal damardır.

 

Bu anlayış içerisinde küresel markalar yerelde daha mütevazı, otantik ve sosyal kabul edilebilir yapılara doğru adım atacaktırlar.

 

8. Son derece hızlanan ileri teknoloji turizmi yavaşlayacak, algoritma gerçek insan yüzüne, gerçek insan sesine yenik düşecek.

 

Müşteriler satın aldıkları yaklaşık bin avroyu geçen seyahat paketinin kendi ülkesinin mahkemelerinin geçerli olduğu ve yüzünü ve adresini bildiği, tanıdığı bir seyahat acentası üzerinden satın almaya önem ile dikkat edecekler.

 

9. Markalaşmış şirketler gibi turizm tesislerinde hizmet veren gerçek kişilerin itibarı da önemsenecek: Aşçılar, genel müdürler, barmenler yine ön plâna çıkarak markalaşacaklar. Kendi şahsi sayfaları üzerinden çalıştıkları işletmeleri tanıtıp, pazarlayabilecekler.

 

Yönetim ve hizmet ağında ulaşabilinen gerçek kişilere sahip olan otel ve seyahat acentalarına müşteri ilgisi artacak.

 

Personelin imzası kapıda asılı beş yıldızlı, bol yaldızlı logodan daha önem kazanacak.

 

B2B ve B2C yazışmalarda logolarının yanına yönetimin ve işletmenin anayasasının ana hatları yazılı olacak.

 

10. Sıradan mekanik düzeyde seyreden işletme itibar yönetimi daha detaylanarak, zenginleştirilecek: Tesisler ve işletmeler bütünsel güven, sosyal etik ve daimî hijyen başlıkları altında kendi manifestolarını yayınlayarak, müşteri geri dönüşümleri çok daha sıkı takibe alma mecburiyetinde kalacaklar.

 

11. Müşteri sekmendi daha keskin olarak birbirinden ayrılacak.

 

Aile, only adults ve single konseptleri daha gelişecek ve rafine olacak. İç içe allround hizmet yerine daha segmentasyon ve profil uyarlı özel hizmet arayışları talep edilecek.

 

12. Çok uluslu müşteriyi ayni noktada toplayan konseptler gerileyecek, buna karşılık eşit kültürel düzeyde community , benzer yaşam tarzına sahip gruplar aynı tesislerde aynı tarihlerde buluşmayı benimseyecekler.

 

13. Turizmin ADAC'i kurulacak.

 

Hotline ve callcenterler güçlendirilerek müşterinin bulunduğu noktalara taşınacak: merkezi hizmet noktaları, yerelde adresi bilinen güçlü ve etkili küçük temsilcilikler üzerinden müşterinin bulunduğu destinasyonlarda acil hizmet yetisi olan yapılara dönüştürecek.

 

14. Local Power 'yerel güç' devri başlıyor

 

Küresel güç kırılıyor, yerel güç canlanıyor

 

15. Doğaya verdiği tahribat çok belirgin olan uçuk yapılar darbe alacak ve kendisini daha “mütevazi” bir dünyaya uyarlaması gerekecek.

 

16. Dünyada outdoor devri başlıyor.

 

Şimdi yeni tarz outdoor yatırımlarına hazır olun.

 

Gökyüzü ile barışacağız, sadece önümüzde kat ettiğimiz mesafeye değil arkamızda bıraktığımız çöpe, karbona hatta tufana samimîce bakacağız. İç dünyamız bilenecek, Doğa'ya ve açık alanlara daha duyarlı insanlara dönüşeceğiz.

 

Tüm güzel güzel ve enteresan noktalarda Camping, Glamping, Karavan, rent a car ve e-bike , talepleri zirve yapacak.

 

17. Küçüklük büyüklüğe dönüşecek...

 

Yatırımlarda küçük beden büyük dalga eğilimi hızlanacak. Mevcut büyük yapılar daha küçük gözükmek için son teknolojik imkânlar dahilinde peyzaj yatırmalarını artıracaklar.


18. Müşteri talepleri doğrultusunda bazı müşteri odalarına girişleri kapıda dezenfekte kayıt numarası ve saati asılı olan kordon aşıldıktan sonra girilecek.

 

19. Ultra her şey dahil kavramı yeni bir kardeş anlayış kazanacak. 24 SAAT ULTRA HİJYEN VE SOSYAL MESAFE önlem çalışmaları bugünden itibaren otel ve gastronomi işletme uzmanlarının ana konusu olacak.

 

Talep üzerine müşterilere dezenfekte ve vakumlu bardak, çatal, bıçak vs sunmak için şimdiden önlem alanlar bir adım ileride olacak:

 

Nano teknolojisi ile üretilmiş kumaşlardan yapılmış beyaz kumaş eldiven servis alanlarında yaygınlaşacak.

 

20. Hijyen konusu en önemli şikâyet (reklamation) ve tazminat sebebi olacak. İyi niyetli müşteriler bu konuda çalışmalarımıza katkı verirken, daha az iyi niyetli olanlar hijyenik eksiklikleri dava konusu yaparak tazminat talebinde bulunacaklar.

 

21. Otellerde servis pozisyonlarını işgal edecek çok daha fazla robot göreceğiz. Bazen tek başına, bazende servis elamanı ile akortlu hizmet verecekler.

 

22. Restoran, bar, lobi ve bahçe ortalamalarında müşterinin sosyal mesafe ve özel alan (Privatesphere) talebi artacak.

 

Özel sunum ve fasilitelere ilgi artacak:

 

Ayrıca kullanım öncesi dezenfekte edilmiş özel hamam, sauna ve sahil pavillionları vs. daha çok ilgi görecek.

 

23. Müşterilere 'basis' temel her şey dahil paketine ek olarak kişiye özel ekstra gastronomik sunumlar ve farklı ve güçlendirilmiş a la carte hizmetleri en yüksek hijyen önlemleri ile fiyatlandırılıp yeniden paketlenecek.

 

24. Tesislerin açık alanlarındaki fitnes, spor, wellness gibi ürünlerine olan talepler hızla artacak

 

25. Oteller zamanında futbol kampları kurmak için kiraladıkları tarlalar gibi kendi büyük seralarını kurmak üzere tarlalar satın alacaklar veya kiralayacaklar. İsteyen müşteriler seralara gidip mutfak için sebze toplayıp getirebilecekler. Müdavim müşteriler kendi baharat ve sebzelerini dikebilecekler

 

26. Eğlence sunumları sadeleşecek : özel ve akıllı edutainment konseptleri ile müşteriyi eğlendirirken öğreten yeni tür eğlence modelleri yaygınlaşacak.

 

Karma, yoga, felsefe, el becerisi, gibi sunumlara ilgi artacak.

 

27. Havaalanlarındaki körüklerin içine veya başka bir noktalara dezenfeksiyon tüneli monte edilecek.

 

Uçaklarda talep eden müşterilere maske verilecek.

 

28. Janjan, jambon, karbon azalacak

 

Janjan, jambon ve Hawaii fişekleri gibi Can'a ve Doğa'ya zarar veren karbonu yüksek her üretim, tüketim ve sunum kademeli olarak azalacak.

 

29. Home office oranı artacak ve kavram olarak oturma, yatak odası gibi emlak sektöründe önemli bir yer edinecek.

Dünyada mega kentler giderek gözden düşecek, ebadı küçülecek: Kırsala ve Doğa'ya olan özlem ve ilgi artacak.

Köy ofisleri yeni yaşama renk katacak.

Ülkemizde bir 'reanatolizasyon' yani Anadolu'ya geri dönüş başlayacak: Köylere taşınıp, yerleşenlerin sayısı her gün artacak. Avrupa’da da olduğu gibi çok yönlü fiziki ve kültürel kent, rezidans ve site yatırımları mevcut köylerin yaşam ve çalışma altyapısına kaydırılacak.

Yayın Tarihi
03.04.2020
Bu makale 984 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!