Adettendir bizde söze “Merhaba…” ile başlamak… Bu köşeden sizlere denizcilikle ilgili bilgi ve birikimlerimi paylaşacağım.
Tüm Denizci dostlarıma da “merhaba” diyerek bana ayrılan köşedeki yazıma başlamak istiyorum…
Bugünkü konumuz amatörlere yönelik olacak. Denize çıkarken nelere dikkat etmeliyiz, neler yapmalıyız...
- İletişim ; Denize çıkmadan önce mutlaka kulüpteki yetkili kişiye, arkadaşımıza, bir yakınımıza haber vermeli ve izleyeceğimiz rotayı mutlaka bildirmeliyiz. Mümkünse denize 2 hatta 3 tekne ve 1 kurtarma botuyla çıkmalıyız. 2/3 tekne olması güvenliğin yanısıra, antreman sırasında, performansımıza ve trimlerimize ait bizlere fikirde verecektir. Gerektiğinde kulüp / kara ile haberleşme için su geçirmez kılıf içinde vhf (telsiz)veya cep telefonu da taşınması faydalı olacaktır.
- Can Yeleği ; Karada denize çıkmadan giyilmeli ve antrenman dönüşü tekne karaya çekildikten sonra çıkarılmalıdır. Can yeleği denizde hareketsiz kalınması durumunda bizleri mutlaka taşıyabilecek kapasitede olmalıdır.yelekn giyilmesi demek ceket gibi giymek değildir; mutlaka tüm kayışları bağlanmalı, fermuarlıysa tamamı çekilmeli, cırtcırtlı bandı varsa vücudumuzu sıkmayacak kadar yapıştırılmalıdır.can yeleği seçerken asl vücudunuza büyük gelen bir modeli seçmeyiniz. Yeleğin sizi koltuk altından kaldırabilesi için vücudunuza uyumlu olması gerekir.
- Kumanya ; Ekip sayısına göre ortama dayanıklı, bozulmayacak gıdalardan temin edilmeli, içecek olarak mutlaka bol miktarda su (mümkünse soğuk+sıcak) teknede bulunmalıdır. Bunun yanısıra tercihen enerji sağlayan, uzun süre tok tutan, muhafazası kolay muz, elma gibi meyveler ile extra içecek olarak şeftali/kayısı suyu gibi posalı meyve suları temin edilmelidir. Centerboard sporcuları da gerektiğinde yemek üzere kumanya alabilirler ancak su geçirmeyen kaplar içinde saklamaları gerekir. Laser sınıfında kumanyasını direk dibine bağlayan sporculara rastlamak mümkündür..:)
- Giyim ; Hava durumu takip edilerek rüzgara göre giyinilmelidir. Öneri olarak nefes alabilen ve teri dışarı atan özel iç giysiler ve su geçirmeyen yağmurluklar, pamuklu olmayan ve su tutmayan kumaşlar tercih edilmelidir.hava şartlarının iyi olmasına asla kanmayın…mutlaka yanınıza uzun kollu yağmurluk veya türevlerini almalısınız..bazen soğuktan bazende güneşten korunmanın tek yolu örtünmektir, unutmayın…
- Ekipman ; Olarak kesici alet, çakı, pense gibi bir arada bulunan fonksiyonel aletler ile yedek kilit ve yedek ipler, mutlaka seyir sırasında piratta bulunmalıdır. Eğer tekneniz laser veya optimistse, koç botunuzda yedek ekipman bulundurmalısınız.çeşitli uzunluk ve kalınlıklarda iskotalar, tornavida vs ekipmanların olduğu bir takım çantasının koç botunda olmasını antrenörünüzden isteyiniz.
- Tekne donanımı ; Mutlaka test edilmeli, yelkenler, ıskotalar, kilitler, makaralar kontrol edilmelidir. Sorun tespit edilenler anında değiştirilmeli, bu değişim ve yenileme kesinlikle ertelenmemeli, seyir sonrasına bırakılmamalıdır.kimse denize kusurlu malzemeyle çıkacak kadar zengin değildir. Küçük ve önemsiz gibi gözüken bir parça, tüm teknenin kaybına sebeb olabilir.
- Tekne yüzdürgeçleri ; “Tekneyi yüzdürebilecek kapasitede” balon, köpük vs. malzemeler konulmalıdır. Yüzdürücüler tekne ve hayat kurtarır, tekne hiç bir hasar yok iken devrilmiş ise double bottomlar tekneyi yüzdürecek kapasitede olmalı ve kesinlikle su almamalıdır. Double bottom’da su yapan yerler varsa mutlaka tespit edilerek deniz çıkılmadan onarılmalıdır. Antrenman dönüşünde teknedeki tüm kapaklar ve çık tıpa açılmalı teknenin havalanması ve kuruması sağlanmalıdır. Tekneniz fiber dahi olda difüzyonla bir miktar deniz suyu emecektir. Bu suyun biriken bölümünün boşaltılması, fiber katlarına sızan kısmının mutlaka kurutulması gerekir. Unutmayın kuru tekne, hafif teknedir…
- Pirat Salma donanımı ; Teknenin özel yapısı nedeniyle Pirat salma kasalarının üzerine mutlaka salmanın düşmesini önleyici lastik takılmalıdır. (Tekne devrildiğinde salmanın kaçmaması, salmaya basılarak yeniden teknenin düzeltilebilmesi için)
- Baş ipi ve bağlanma halatı ; Başipi tekneyi denize rahatça indirebilecek uzunlukta olmalıdır.(tekne boyunun 2 katı yeterlidir.) Bağlanma halatı ise gerekli zamanda başka bir teknenin bizi rahatça çekebileceği uzunluk ve sağlamlıkta mutlaka pirat içerisinde bulunmalıdır.
- 2 adet bot küreği ; Hafif hava için temin edilmeli, rüzgarın olmadığı durumlarda, flokçu ve yapabilirse dümenci kürek çekerek, teknenin karaya ulaşımını sağlamalıdır.
- Ana yelken mandarı serbestisi ; Mandar direk dibine toka edildikten sonra, serbest olmalı ve ana yelken gerektiği anda, tek bir hareket ile mandarı çapariz vermeden, indirilebilir olmalıdır. Bu serbesti, sert havalarda pirat ile karaya yanaşmadan önce, ana yelkenin anında ve sorunsuz indirilmesi içinde çok çok önemlidir.
Saygılarımla.