Yelken, yediden yetmişe her yaştan herkesin rahatça öğrenebileceği ve devam edebileceği
ender sporlardan biridir. Dünya çapında çeşitli boyutlarda ve farklı koşullar için üretilmiş
binlerce tasarımda yelkeni yatları rahatça bulmak mümkündür. Yarışmak isteyenler için daha
hafif ve toplam yelken alanları büyük olan hızlı yelkenliler, ailesiyle gezi yapmak isteyenler
için ise yelken alanları nispeten daha küçük, devrilme riski taşımayan fakat biraz daha az
performanslı teknelere her limanda rastlayabiliriz… Yelken bu yüzden hayat boyu yapılabilecek
bir spor dalıdır. Yelkeni kabada olsa sınıflara ayırırsak GEZİ veya YARIŞ tipleri diye iki
kısma ayırabiliriz. Hatta büyük yelkenli tekne tasarımcıları piyasaya yarış ve gezi sınıfı olmak
üzere iki çeşit tekne tipi çıkarırlar.
Yelken ıslanmayı sevmeyen kendilerini doğada rahat hissetmeyen ve en önemlisi sabırsız
insanların severek yapabileceği bir sınıf değildir. Yelken DENİZ, DALGA, AKINTI VE RÜZGAR gibi sürekli bir değişim içinde olan dış kuvvetlerle mücadele etmektir. Bu durum dışarıdan görüldüğü kadar kolay bir durum değildir. Akıntı,rüzgar gibi kuvvetler gözle görülemez, hissedilir ve bunların etkilerini kestirebilmek için deniz üzerinde zaman geçirmek gerekir. Bu faktörlerin yaşanmadan öğrenilmesi hemen hemen imkansızdır. Zaten yelken dalını zevkli yapanda bu değişikliklerin birleşerek yelkeni daha karmaşık yapmasıdır.
Yelken devamlı düşünmeyi gerektiren bir spordur. Akıntı nereden geliyor? Rüzgar ileride nereye dirise eder? Sağnak nereden tazeleyecek? gibi denizci dilinde kullanılan terimlerle beraber yelken insanı denizde hiçbir zaman düşünmeden yoksun bırakmaz. Yelkeni yelkenyapan en zevkli durumda bu olduğu süphesizdir. Yelken adeta deniz üzerinde kumar ya da santranç oynamaya benzer. Özellikle yelken yarışlarında rüzgarın hesapta olmayan fakat beklenen yön değişmelerine göre seyir yapmak buna en basit örnektir.
Kısacası yelken sporu hem pratik olarak uygulamayı hem de sürekli düşünmeyi gerektiren bir spordur. Yelkeni tahta karşısında veya kitaplardan teorik olarak öğrenmek en büyük hatadır.Pratik bir spor olan yelkeni öğrenmek için kendinizi deniz üzerinde ne kadar çok bırakabilirseniz o kadar iyi havayı koklayabilir ve bir o kadar da iyi yelkenci olursunuz. Yelkenin mantığını anlamak ve pratik olarak bir yelkenli tekneye hakim olmak istiyorsanız sizleri AYDİK yelken klübünde düzenlediğimiz kurslarımıza bekleriz.
Yelkencilik Terimleri :
Kontra: Yelkenli teknelerin ve deniz taşıtlarının sancak veya iskele olup olup olmadıklarına
verilen isimdir. Yelkenin dolduğu yön anlamına da gelir.
Sancak Kontra: Yelkenli teknelerin ve deniz taşıtlarının sağ kısımlarına verilen
isimdir.Renği yeşildir,geceleri deniz taşıtlarının yeşil görülen yanları sancak yanlarıdır.Yol
hakkına sahiptirler ve iskele kontra tekneden yol alır.
İskele Kontra: Yelkenli teknelerin ve deniz taşıtlarının sol kısımlarına verilen
isimdir.Kırmızı renktedir ve sancak kontra taşıta yol vermek zorundadır.
Seyir: Yelkenli teknelerin rüzgarla olan açılarına göre 3 ana gidiş yönü vardır.Bunlar
orsa, apaz ve pupadır. İşte bu yönlere verilen ada seyir diyoruz.
Orsa Seyri: Orsa rüzgara en yakın seyredilen seyirdir. Yelkenli tekneler rüzgara karşı
gidemezler.Yaklaşık teknenin omurga hattıyla rüzgar arasında 45 derecelik bir açı oluşur.İşte
bir yelkenli teknenin rüzgara en yakın seyredildiği seyire orsa seyri diyoruz.
Apaz Seyri: Bir yelkenli teknenin rüzgarı yandan alarak seyir etmesine verilen
isimdir. Teknenin omurga hattıyla rüzgar arasında 90 derecelik bir açı vardır. Apaz seyirini dar apaz ve geniş apaz diye iki kısma ayırabiliriz. Eğer rüzgar açısı 50 derece olursa dar 135derece olursa geniş apaz deriz.Apaz seyiri çoğu yelkenli tekne için en hızlı seyirdir.
Pupa Seyri: Yelkenci olan olmayan herkesin en çok bildiği seyirdir.Pupa seyirinde yelkenli tekne rüzgarı arkadan (180 dereceden) alır.Yelken pupa seyirinde paraşüt gibi çalıştığı için etkisi orsa ve apaz seyirine kıyasla oldukça düşüktür.Yani bu seyir biraz daha yavaş sayılabilinir.
Tramola: Rüzgara yakın orsa seyirinde giden yelkenli tekne,gideceği hedefe ulaşabilmek için dönüşler yapmak zorundadır.Rüzgara üstüne doğru yapılan bu dönüşlere tramola denir. Unutulmaması gereken tramola sadece orsa seyrinde atılır.
Kavança(Boçi Tramola): Rüzgarı arkadan alan yelkenli tekne yine gideceği hedefe göre dönüş yapıp, kontra değiştirmek zorundadır. Rüzgar altına doğru yapılan dönüşlere kavança ya da boci tramola adı verilir. Kavança sert havada bumbanın oldukça sert hareket etmesine sebep olacağı için, dikkatli yapılması gereken bir dönüştür. Zorunlu değilse sert havada yapılmamalıdır. Unutulmamalıdır ki orsa seyirinde kavança atılmaz, geniş apaz veya pupa seyrinde bu dönüş yapılabilinir.
Rüzgar Üstü:Yelkenli teknenin rüzgarı aldığı yöne verilen isimdir.
Rüzgar Altı: Yelkenli teknenin rüzgarı aldığı yönün tersi tarafına verilen isimdir.
Orsalamak: Yelkenli teknenin rüzgarla arasındaki açıyı küçülterek mümkün olabildigi sınıra kadar tekneyi rüzgara yaklaştırmaya denir.İstenildiği takdirde sınıra kadar gelinmesi zorunlu değildir. Yani orsalamanın mümkün olan sınırlar içinde belirli bir sınırı yoktur.
Kafayı açmak: Yelkenli teknenin rüzgarla arasındaki açıyı artırmasına denir. Orsalamanın tam tersi olarak da düşünebilinir.
Yapraklama: Eğer yelkeninizi rüzgarla dolduramıyorsak,yelkenimiz bir sağa,bir sola
oynar.İşte bu harekete yapraklama veya pırpırlama denir.Bu durumda yelkende herhangi bir güç elde edilmez ve yelkenli tekne ilerleyemez.
Kör Tramola: Tramola atabilmek için yelkenli teknenizin tramola atmaya başlamadan önce kazanmış oldugu yeterli hız yani yeterli bir enerji olmalıdır. Kısaca duran teknemize tramola attıramayız.Eğer tramola atarken enerji eksikliği yüzünden tramolanızı tamamlamayıp,köre düşüyorsak (yapraklama) buna kör tramola diyoruz.
Bayılma: Özellikle rüzgarlı havalarda orsa ve apaz seyirlerinde yelkenli teknemiz rüzgar altına doğru yatar ve yan yan seyir eder. İşte bu durumu bayılma diye ifade ediyoruz. Bayılma engelenemez ama aşırı bayılma, teknenin burnunu rüzgara doğru çevirerek engellenmelidir.
Trim: Yelkenlinizin şeklini değiştirerek, ondan en yüksek ölçüde verim alabilmemiz için onauyguladığımız küçük şekil değişikliklerine trim deriz.
Kerteriz: Rüzgarın hafif dönüşlerine anlamak ve dönüşlerinin rotamızı bozmasını engellemek için pruvamızdaki sabit noktayı aklımızda tutmaktır. Ona göre rüzgar değişimlerini anlar ve rotamızı değiştiririz. Kerteriz oldukça önemli bir kavramdır.
Denize arkasını dönmüş herkezi masmavi denizlerle kucaklaşmaya çağırıyoruz.
Aydik Yelken kulubu olarak:
Vizyonumuz: Yeterli ekipmanımız ve işini ciddiye alan deneyimli ekibimizle, “ Yedi gün
yirmidört saat” Hazırız...
Misyonumuz: Denizi ve denizciliği sevenlerin gerekli yeterlilik seviyesinde bilgi ve birikimine sahip olarak denizlere açılmasına ve güvenli seyirler yapmalarına katkı sağlamaktır. Bu münasebetle denizcilik konusunda Ulu Önderimizin gösterdiği yoldan ilerlemeyi bir amaç doğrultusunda başarmalıyız. Antalya'da Denizcilik konusunda da hakkettiği yere bir an önce gelmelidir. Bu Konuda Sivil toplum örgütlerinin katkısı da büyük ölçüde devam etmelidir.
Bu sebeple;
Her yaşta insanın yapabileceği ender sporlarından biri olan yelken aslında
Bir yaşam tarzı ...
Yaşadığınız kara parçasını denizden seyretmek çok farklı. Özellikle stresi bol ve yaşamın zor olduğu bir şehirde iseniz, yelken sporu sizi bu stresten ve haftanın yorgunlugundan bir sürede olsa kurtaracak, huzur ve sessizlik içinde farklı duygular yaşatacaktır..
Antalya Yelken ve Denizsporları İhtisas Kulübü ( AYDİK ) 1996 yılında denizci dostlar tarafından kurulmuştur.10.Yılında yeniden bir yapılanmaya giderek, Antalya’da denizi ve yelkeni sevdirmeye çalışmak amacıyla; çok hızlı bir şekilde yapılanmasını tamamlayıp, yelken sevenlerle buluşmak istemektedir. Bu yapılanma sürecinde,bizden desteklerini esirgemeyen; Değerli Antalya Milletvekillerine; Sayın Antalya Valimiz Alaaddin Yüksel’e, Sn Büyükşehir Belediye Başkanımız Prof Dr Mustafa Akaydın’a ve Diğer Belde Başkanlarımıza , Antalya Ticaret ve Sanayi Odasına, Antalya Deniz Ticaret Odasına, Sivil toplum örgütlerine, Basın Mensuplarımıza, Görsel Medya Yetkililerine ve Antalyalı İş adamlarımıza sonsuz teşekkürler.
Bu Yapılanma sürecinde Tesisleşmeye de önem veren AYDİK yoğun bir şekilde çalışmalarına da devam etmektedir. Bu konuda emeği geçen herkesten yardımcı olması konusunda desteklerini rica ediyoruz. Bu gönül işinde haydi hep beraber Antalya Körfezini hareketlendirmeye, teknelerle yelken yapmaya herkesi bekliyoruz.
Yelkenli tekne kullanmayı öğrendikten sonra tecrübenizi artırmak veya gezmek için yelken ve yatçılık konusunda uzman eğitmenlerimiz ile birlikte her zaman teknelerimiz Antalyalı denizcilerin hizmetinde olacaktır.
AYDİK Amatör Denizcilik Federasyonu üyesi olup, Amatör denizcilk ve Telsiz kursları düzenleyip belge verme hakkına sahip bir dernektir.
AYDİK internet sitemizde yapım aşamasında olup, bizlere ulaşabileceğiniz E posta
adreslerimiz :
info@aydik.org.tr /aydik.ant@gmail.com.
Rüzgarınız Bol, Pruvanız Neta Olsun....
İyi Seyirler