Antalya’nın ‘Marka Kent Kurulu” Neden Yok?

Yerel marka hikayeleri ile gelecektim bu hafta size.

Ancak bu yazı serisinden önce  en önemli yerel markamızın ne kadar bilincindeyiz onu  irdeleyelim istedim.

 

Antalya ,Türkiye’nin en çok nüfusuna sahip 5. kenti.

Antalya’da, zihinlerin aksine, teorikte de  pratikte de  ‘Antalya’lı kavramı kalMAmıştır.

Zira TUIK verilerine göre  şehirde yaşayanların %50 si farklı şehirlerden gelmiştir ve Antalya’lılık kavramı ‘Antalya’yı seven Antalya Halkı’ olarak değişime uğramıştır. Tabi ki bir kısım  hizipçi zihinlerde değişim zordur. Ancak ‘Antalya Halkı’ kavramını benimsemeyen tüm zihinler çarpuk- çurpuk olmaya adaydır, haberiniz ola.

 

Onun doğal güzelliği bizim en önemli yerel değerimiz ve markamızdır.

Minicik bir anket yaptım, Antalya deyince akla ilk gelen değerimiz nedir ? sorusuna yanıt aramak için. Seçenekler arasında Hibeş ,Beş yıldızlı Oteller, Bergamut Reçeli, ‘Deniz-Kum- Güneş’ vardı. Az bir farkla 5 yıldızlı otelller sonucuna ulaştım. Sonuç bize tüketime odaklı bir sahiplenme olduğunu hissettiriyor maalesef. Halbuki Antalya’mızın en önemli  değeri

‘Deniz, kum, güneş.’ dir.  Beş yıldızlı oteller ise bu değerin çıktılarından sadece biridir.

Antalya’nın DEĞERİ , 640 km’lik tabi sahilinden (Duabi gibi sunnni olmaması), bu sahilde herkese hitap edebilecek kum çeşidinden ve yılın 300 günü güneşli olma ayrıcalığından gelir.

Sahip olduğumuz doğal ve yerel varlığımız ‘DENIZ – KUM – GÜNEŞ ‘ aynı zamanda da yegane turizm ürünümüzdür. Bacasız fabrika olan turizm ise 250’nin üstünde farklı sektörde dolaylı – dolaysız ekonomik katkı sağlar.

Bu DEĞER, Antalya’nın, dünya markası olma  yolunda ilerlemesini sağlayacak en önemli  lokomotifidir.

Peki bu önemli MARKA değerini kim ve nasıl yönetiyor veya kim nasıl  yönetmeli  ?

Kim yönetiyor ? ‘KİMSE’ VEYA  ‘HERKEZ’

Kim Yönetmeli?  ‘Antalya Halkı’.

Nasıl Yönetmeli ? Yazıyı sonuna kadar okuyun bir zahmet.

‘Saçmalama’ ifadesi ( hemen yukarıdaki soruya veya hemen yan taraftaki soruya da gelebilir),ile birlikte şu soru gelebilir aklınıza;

Antalya halkı kendi kendine  MARKA DEĞERİNİ nasıl yönetebilir ?

Şöyle ki; halkı, resmi temsil yetkisi olan tüm belediyeler ve temsil amacı ile kurulan vakıflar, sivil toplum örgütleri ve özel sektör bu işe talip olmak ve  sahiplenmek zorundadır. Aksi halde bu şehre bahşedilmiş DENİZ-KUM-GÜNEŞ’ MARKA değerimiz sahipsiz kalır, yıllardır da sahipsiz kalmıştır.

Peki başka bir  soru daha, ‘Antalya’nın hangi belediyesi’ Antalya Marka Yönetimini kendine iş edinmiştir veya buna ilişkin her hangibir bölümününde konuya ilişkin kafa yoran, mesleği turizm olan, dil bilen çalışanları mevcuttur..

Stratejiden yoksun, belirli bir sistem ile gerçekleşmeyen hiçbir çalışma başarıya ulaşamaz.

Günü kurtarma veya dostlar alışverişte görsün veya hadi bakalım oldu da bitti maşallah şeklinde yaklaşımlar ile  bu şehir EXPO2016 gibi çok acı tecrübelere sahiptir. Ben dedim ama kimseye dinletemedim dememek için yazıyorum HERŞEYE RAĞMEN yine de…

Her kesimden ama birbirinden bağımsız ve habersiz, irili ufaklı yapılan tüm çalışmalar iyi niyetle yapılmaktadır. Yıllardır emekler harcanmaktadır, yol da kat edilmedi değildir anacak bu yol okyanusta atılan 1000 kulaç mesafesindedir. Her sezon başı aman bir bomba patlamaz inşallah, aman basında şu haber de yankı bulmaz inşallah diye dua ediyorsak hiç bir şey yapamamışız demektir.

Net ifade etmek gerekirse, sarfedilen iyi niyetli tüm çalışmaların hiçbiri, bilinçli bir ‘yönetim sistemi’ kurulmadığı takdirde sahrada bir damla su olmaktan öteye gidemez maalesef.

Antalya’nın dünyada ki algısı için bilinçli bir ‘yönetim sistemi’ kurulması şarttır.

Dünyanın en güzel Kenti olan Antalya’nın geleceğinin bütüncül ve stratejik bir yaklaşımla tasarlanması elzemdir.

Bunu, ‘ANTALYA’yı seven ‘ANTALYA HALKININ’ talep etmesi de zarurettir.

 

KENT MARKA KURULU

Kentin bilim adamlarının, sanatçılarının, müzisyenlerinin, eğitimcilerinin ve en önemlisi yeni fikirler üreten yaratıcı kişilerin ve şehir üzerinde söz söyleme hakkına sahip olan sivil toplum örgütlerinin bu kurulda olması sağlanmalı.( Bu kesimlerin katkıları alınmadan şehrin marka olması mümkün değildir. Bu nedenle bu çok iyi planlanmalıdır.)

Yüksek toplantılarda körler – sağırlar birbirini ağırlamamalı. Yukarıda saydıklarıma ilaveten her resmi kurumdan da birer temsilci ile ‘KENT MARKA KURULU’   demokratik ve son derece yaratıcı bir platformda inşaa edilmelidir. Bütün temsilcilerin görüşlerinin alınmasını sağlamak  amacı ile  rutin toplantılar organize edilmelidir.

Ancak bu iş emek ve sabır isteyen bir iştir. Bu topraklarda kalıcı isek ve  geleceği inşaa etmeye niyetimiz var ise 2071 vizyonunu çizmeye çalışan bir anlayışa yardımcı olmak zorundayız.

Antalya isterse yapar. Kent Marka Kurulu çalısmalarını tabana yayarak, halktan sürekli geri besleme alınması işin püf noktalarındandır.

Kent markalaşma çalışmalarını uluslararası vizyon (öngürü) takibi ile yürütebilmeli, tüm gelişmelerin ve uygulamaların takibini yapabilmelidir

Kurul üyeleri arasında iliskileri sürdürmek, ayrı fikirde olanları uzlaştırmak ve güncellenerek sürekli irtibat sağlnaması da diğer önemli bir detaydır.

ANTALYA’nın KENT MARKA POLİTİKASI VARMI ?

Maalesef yok.(Herzaman ki gibi lafı dolandırmadan net yanıt. Farklı sorusu olanlarda başkaları yerine buyursun direkt bize sorsun lütfen. Anlatırız gerçekleri )

 

Çizilen yol, stratejidir. Stratejinizin başarıya ulaşması ise sadece başarılı politikalar ile olur.

Stratejilerimizin POLİTİKAYA dönüştürülmesi için ise GÜÇ-birliği önemli.

Bu GÜÇ-birliği ise halkı temsil yeteneği en güçlü yapı altında olabilirse başarılı olabilir aksi halde bir arpa boyu yolu kadar ilerliyemeyiz.

GÜÇ-birliği :

*Ulusal ve uluslararası kuruluşlarla, yurtdışı ve yurtiçi üniversitelerle, yurtdışı ve yurtiçi ilgili meslek örgütleriyle,  proje teknolojileri ile ilgili diyaloglar kurabilmeli, haberleşme ağı tesis edebilmeli, teknoloji ve bilgi alış-verişini sağlamalıdır.

*Yurtiçi ve yurtdışında bulunan ortaklık ve işbirliği yollarının oluşturulmasını ve uygulanmasını sağlayabilmelidir. (Belediyeler, Universiteler, sivil toplum örgütleri, avrupa birliği projeleri  vb.)

*Yaratıcı Kent pazarlama etkinliklerini organize edebilmeli,

*Turist ve yatırımcı çekme çalısmalarını yürütebilmeli,

*Küresel rekabet ortamında niş fikirler (kisiye özel talepleri karsılamak amaçlı) sunabilmeli,

*Kamusal Mekan Kentsel Tasarım Projeleri önerilerinde bulunabilmeli ve takibini sağlayabilmeli

 

*Gayrimenkul özelinde, mega gayrimenkul projelerin kentin yurtdışındaki algısına hizmet etmesi için bir bütünün parçaları olarak tasarlanmasını sağlamalı,

*Kent markalaşmasına yönelik kentle ilgili psikolojik ve duygusal çağrışımlar yaratıp ve bunu yönetebilmeli,

*Kent markalaşması çalısmalarının merkezinde; insanların  nasıl algıladıkları ( yurt ici - yurt disi) , nasıl algılanmak istediğimiz husularında anket

çalışmaları yapabilmeli,

*Anket sonuçları sonrası Antalya’ya  iliskin zihinlerindeki imajı bulması sağlanmalı, ve bunu sağlayacak en önemli araçları iyi etüt etmeli zira, 

*Kentte dizi ve  filmler çekilmesi,  kenti konu alan  belgesel yayınlar yapılması, roman, resim ve  kentin medyada olumlu her haber ile yer alınmasını sağlayabilmesi, (Bu süreç uzun soluklu ve sıkı   takip edilmesi gereken bir süreçtir.)

 

*Yabancı ve yerli turist ve kent halkı  gözünden Antalya’nın değerlendirilmesi icin anket - araştırma çalışmaların  yapılmasını saglayabilmeli,

Yukarıdakilere  ilave edilecek daha  bir çok tali yollar mevcuttur, başarı için giden  ana yolda bu tali yolların varlığı  elzemdir.

Newyork’da her dakikada bir adam öldürülmesi gerçeği,dünyanın en çok ziyaret edilen şehri olması gerçeğini değiştirmiyorsa veya Paris’de meydana gelen patlamadan 15 gün sonra tüm turizm trafiği eskiye dönmüşse ve hiç bir şey olmamışçasına  olduğu yerden devam edebilmiş ise çok çok eskiden temelini  attılan  KENT MARKA POLİTİKALARI sayesinde   olmuştur.

Bu kadar hasas olan bir yüzyıl içinde, dinamik ve yenilikçi MARKA POLİTİKA’nız yok ise, rekabet ortamında yok olmaya mahkumsunuzdur.

Herşeyin en güzelini hak eden kadim şehir Antalya, HALKI  İsterse yapar.

Saygılarımla ,

  

Yayın Tarihi
16.02.2018
Bu makale 3192 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!